petek, 9. januar 2009

Kreativnost je reševanje problemov. Pika.

Kreativnost je po mojem mnenju (opomba: zadnjič pišem "po mojem mnenju", ker je cel blog moje mnenje) napačno razumljen koncept. Na kreativnost se prevečkrat gleda kot na "prirojeno znanje" - kot bi se recimo nekateri rodili s poznavanjem računovodskih standardov (in kalkulatorjem v roki), drugi pa s kreativnostjo (in ničimer v roki). I'm not buying it.
Kreativnost ni lastnost, temveč proces. Že sama etimologija besede pove, da gre za kreacijo. Ustvarjanje.

intermezzo
Zadevi bi še raje rekel kreacionizem ("Sem kreator. Ukvarjam se s kreacionizmom."; zvenelo bi strašno resno) pa so besedo žal že zasedli nepotomci opic.
konec intermezza

Vsak človek je sposoben ustvarjanja, kar se pokaže pri reševanju problemov vseh vrst - praktično ni problema, za katerega ne bi našli rešitve. Vsaj ene. Če se kakšne stvari ne znamo lotiti, jo poskusimo zastaviti kot problem z vprašajem - človeški možgani so presenetljivo dobri pri reševanju problemov. Praktična uporabnost rešitve je seveda druga stvar, kar pa ne spremeni dejstva, da lahko pri vsakem problemu ustvarite kup rešitev! Šele na tem mestu vstopi v igro talent (torej prirojena nagnjenost k neki lastnosti ali sposobnosti - s tem da se mi zdi kreativnost kompozit večih lastnosti in ne lastnost sama po sebi), ki določa, ali bo vaš kup gora ali kupček.

Pri soočanju s problemom sta vedno dve možnosti - naslonimo se na izkušnje ali ustvarimo novo rešitev, ki je nova kombinacija že znanih elementov. Kaj storimo, ko smo soočeni s povsem novim problemom ali situacijo? Zato je praktično nemogoče biti nekreativen. Vprašanje je le, kako pogosto pogrevamo staro juho in kako pogosto skuhamo novo.

Še primer marketinško kreativnega reševanja problema:
Replay naredi čevlje. Ugotovijo, da puščajo barvo. Ugotovijo, da imajo problem. Opciji sta dve:

1) upoštevamo izkušnje - čevlje vržemo stran (recimo), ali pa

2) poiščemo novo rešitev - skombiniramo puščanje barve, razbarvan čevelj in trend, ki pravi, da ljudje nadvse cenijo svojo individualnost; v tem primeru puščanje barve prodamo kot lastnost čevljev, ki jih dviguje nad povprečje in ločuje od konkurence!



(Replay čevlji z velikim zdizajniranim "opozorilom" o puščanju barve)

Tekst na sliki je skorajda neberljiv (hvala BlackBerry); opozori na razbarvanje čevlja z vsakodnevno uporabo ter proti koncu pravi:
"...this is not a defect, but has to be appreciated as a peculiarity of each shoe that results in a unique pair for each customer."
Resnici na ljubo, rešitev ni ravno nova - podobna opozorila seveda poznamo že s kavbojk in podobno, ampak za primer bo dobra. Da ne bomo kreativnosti vedno povezovali le z umetnostjo in oglasi.

2 komentarja:

  1. Ne ti men mladi Aleš Lisac :))
    Če smo že pri tem - v četrtek objavim post o kreativnosti in - glej ga zlomka! - naslednji dan ga tudi Aleš Lisac!

    OdgovoriIzbriši